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Martin Heilig war ein in Biberach geborener Künstler (1938-2022), bekannt für seine Arbeit als Maler und Mitbegründer der Biberacher Außerparlamentarischen Opposition (APO). Er wurde auch als „Kanzlerschreck“ bezeichnet und engagierte sich in der 68er-Bewegung. Heilig gestaltete unter anderem Tafelbilder, die als Vorlagen für die Bemalung von Segmenten der Berliner Mauer dienten.
Wellerhaus aka „Das Schneckenhaus“
Das „Schneckenhaus“, auch als „Wellerhaus“ bekannt, ist ein außergewöhnliches architektonisches und künstlerisches Projekt, das er in Zusammenarbeit mit dem Architekten Dieter Schmid realisiert hat. Es wurde von vielen als Gesamtkunstwerk bezeichnet, da hier Architektur, Kunst und Wohnbedürfnisse zu einer Einheit verschmolzen sind.
Die Form des Hauses ist von zwei gegeneinander verschobenen Halbkreisen geprägt, die um eine zentrale Säule herum aufgebaut sind, wodurch eine Spiralform entsteht. Diese spiralförmige Struktur erinnert an das Gehäuse einer Schnecke und beeinflusst die gesamte Dynamik des Gebäudes. Das Innere des Hauses ist ebenfalls künstlerisch gestaltet, mit Werken von Heilig, die sich je nach Perspektive des Betrachters verändern, eine Technik, die er als „ANA-Kunst“ bezeichnete. Beispielsweise interagieren die Bilder mit der Umgebung, indem sie sich scheinbar in den Raum hinein erstrecken, wie das Beispiel eines Bildes zeigt, bei dem die Faust einer abgebildeten Frau das Treppengeländer verformt.
Das Schneckenhaus verkörpert somit eine Synthese aus Kunst und Architektur, die sowohl optisch als auch strukturell eine außergewöhnliche und dynamische Erfahrung bietet.
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Martin Heilig: „The Chancellor’s Terror“ of 1968
Martin Heilig is a painter based in Biberach, Germany, known for his contributions to local art projects and exhibitions. He is involved in both graphic design and fine arts, with a focus on creating artwork that often reflects personal and societal themes. He has also been involved in various art shows and exhibitions in the region, sometimes contributing works posthumously to local displays, such as a significant art exhibition in Biberach where his work was featured as part of a broader, interdisciplinary artistic initiative.
Heilig’s style seems to be focused on both performance painting and illustrative work, blending modern influences with natural elements. His goal has been to uplift humanity and restore balance with nature through art. Heilig incorporates Japanese woodblock techniques and emphasizes the interplay between chaos and order, often drawing inspiration from his surroundings.
Among other things, Heilig designed panel paintings that served as templates for the painting of segments of the Berlin Wall. His sixteen-meter-long work „Humanity“ was spontaneously added to the exhibition posthumously.
Wellerhaus aka „The snail shell“
The „Schneckenhaus“, also known as the „Wellerhaus“, is an extraordinary architectural and artistic project that he realized in collaboration with the architect Dieter Schmid. It has been described by many as a total work of art, as architecture, art and living requirements have merged into one.
The shape of the building is characterized by two semicircles that are offset from each other and built around a central column, creating a spiral shape. This spiral structure is reminiscent of the shell of a snail and influences the overall dynamics of the building. The interior of the house is also artistically designed, with works by Heilig that change depending on the viewer’s perspective, a technique he referred to as „ANA art“. For example, the pictures interact with the surroundings by seemingly extending into the room, as shown in the example of a picture in which the fist of a woman depicted deforms the banister.
The snail shell thus embodies a synthesis of art and architecture that offers an extraordinary and dynamic experience, both visually and structurally.